Nicola Yoon – Minden, minden

Rengetegszer hallom, hogy ragadjam meg a kínálkozó lehetőségeket, hogy merjek kockáztatni, merjek élni. Az élet, ha nem figyelek oda, eltelik, és én ott leszek időskoromban úgy, hogy nem is éltem igazán. Biztos vagyok benne, hogy a könyvmolyok nem egy regényből, sőt, verseskötetből kapják meg ezt az üzenetet. Rácz-Stefán Tibor Élni akarok! című regényéről már írtunk, most Nicola Yoon Minden, minden című sikerkönyvén a sor.

“Élni nem ugyanaz, mint életbe maradni.”

Az elmúlt időszakban megtapasztalhattuk, milyen a főhősnő, Madeline Whittier élete, hajszálnyi különbséggel, hiszen az ő helyzete rendkívül hasonlít a mostani járványhelyzetre és a társadalom átalakult napi rutinjára. Maddy otthonról tanul, ugyanazokat a játékokat játssza, minden és mindenki csak fertőtlenítés után juthat el hozzá, ráadásul sosem hagyhatja el a házukat. Súlyos kombinált immunhiánya miatt (eredeti nevén SCID, azaz severe combined immundeficiency) mindennap egy nővér jön hozzá, aki különféle vizsgálatokat végez el rajta. Pulzus, percenkénti légzésszám, hőmérséklet, és így tovább. Madeline az elmúlt tizennyolc évben alig gondolt arra, mi folyhat a külvilágban, miről marad le. Minden, amit tud kis bolygónkról és az azt lakó társadalomról, könyvekből tudja. Elgondolkodik azon, milyen lenne igazán élni és átesni azokon a dolgokon, amik minden tinédzser életének részei – első csók, szerelem, csalódás -, de sokáig nincs meg az a külső erő, ami kimozdítaná megszokott állapotából, ami változásra, lázadásra sarkallná. Egészen Oliver Bright megérkezéséig, a szomszéd házba.

“-Az élet ajándék. Ne pazarold el!”

Az ember általában kíváncsi a hozzá közel álló történet hátterére is.

Mi vitte rá Cassandra Clare-t arra, hogy megalkossa Clary-t és az Árnyvadászokat? Hogyan és miért született meg a Kis herceg? Mi volt a szikra, amiből fellobbant az Éhezők viadalának lángja? Maddy és Olly ihletője egyszerű, mégis szívmelengető – az anyai szeretet és az ösztön, hogy a széltől is óvja újszülött gyermekét. Nicola Yoon kislánya születésekor írni akart egy olyan könyvet, melynek lapjairól a gyermeke köszön vissza rá. Hét évig írta a regényt, férje, David Yoon pedig illusztrálta azt. Ezért, valamint Maddy és az anyja közti kapocs miatt is nevezném a Minden, mindent a romantikus Young adult és a családregény szerelemgyerekének.

Nick Robbinson Olly-ként és Amandla Stenberg Madeline-ként a regény filmadaptációjában.

A kapcsolat, amit a szerző bemutat a 334 oldal alatt, az események váltakozása során bonyolódik, ahogy a lányt körülvevő buborék kipukkan. Bizalomjáték, egymás megértése, maga az élet. A könyvnek nagyjából a feléig a történet nem tűnik többnek egy szerelmes sztorinál, ami két világ találkozásáról szól. Nincs komoly karakterfejlődés, és csak kevés komoly téma üti fel a fejét. Aztán egy ponton a hangsúly inkább a lassan gordiuszi csomóra hasonlító konfliktushálón és a karakterek jellemén van, mint magán a cselekményen.

Beszippant, ide-oda dobál, ahogy egyszerre próbálsz a saját szívedre hallgatni és válsz Maddy és a többiek áldozatává. Lehet, hogy megríkat, de ha nem, az sem jelent semmit. El fog gondolkodtatni,  tudatossá tesz az élettel és mindennel kapcsolatban, ami a része. Újat fogsz tapasztalni, mindegy, hány éves vagy. Ha mindent nem is, néhány dolgot biztos megváltoztat abban, ahogy az életre és a világra nézel. Éppen ez a legszebb benne.

Forrás: Moly

Matthew Quick – Napos oldal

Hozzászólások