Megnéztük a The Crown ötödik évadát – Évadkritika

Hosszú idő után, november 9-én a Netflix bemutatta a The Crown ötödik évadát. Az angol királynő életét bemutató dráma, most a királyi család ’90-es évekbeli történéseit dolgozza fel, bemutatva az évtized főbb politikai és magánéleti eseményeket is.

A korona című sorozatnak 2016 óta töretlen a sikere, az alkotók egyre mélyebben ássák bele magukat az angolok első számú családjának történetébe. II. Erzsébet királynő fiatalkorától kezdődve mutatják be, évtizedekre lebontva, hogy milyen események történtek, illetve a magánéletükben való változások, öröm, szomorúság, halál árnyékolta illetve javította a mindennapjaikat. Beleszőve a politikai, illetve a monarchiát érintő főbb kérdéseket.

A ’90-es évek maga volt a dráma

A negyedik évad ott fejeződött be, hogy Diana végérvényesen rájött, mennyire nem való a királyi családba, illetve Károllyal való kapcsolata egyre inkább a szakadék szélén táncolt.

Az ötödik szezon folytatta a hercegi pár civódását. Olyan mértékben romlott meg a kapcsolatuk, hogy a sárdobálást magas szinten űzte mind két fél, miközben a megértés hiánya Diana életét teljesen beárnyékolta. Szomorú, boldogtalan és kirekesztett hercegné, csak a fiait tartotta szem előtt és próbálta túlélni mindazt, amelyet a férje mért rá.
A királynő korosodóként nehezen éli meg, hogy a kilók egyre inkább felszaladnak rá, a gyermekei házassága romokban és kedvenc kastélya, Windsor a tűz martalékává válik. Az 1990-es évek egyáltalán nem a békességről és  a megnyugvásról szóltak, sokkal inkább a királyi család negatív megítéléséről. Ezt mutatta az évtized vége felé készült szavazás, amelyben a szigetország lakói dönthettek arról, mi legyen a monarchia sorsa. Csupa kétség, bizonytalanság, miközben a királynő sorra kapja a botrányosabbnál, botrányosabb címlapokat, amely nem csak a családra, hanem a népszerűségére is kárt tesznek.

Diana kerül leginkább előtérbe

Ahogyan a ’90-es évek rosszul alakultak a királynő számára, úgy taszította a mélybe Diana hercegnőt is. A csalódott nő próbált kievickélni a férje és annak családja utáni életből, miközben Károly még mindig sokat jelentett a számára. Ezzel szemben a walesi herceg tudomást sem véve róla, alig várta, hogy külön költözzenek és válásuk hivatalossá váljon. Egyfajta harc dúlt köztük, miközben fiaik sérültek, a nyilvánosság előtt ment az adok-kapok, fotósok kereszttüzében kellett élniük, akik egy pillanatra sem hagyták békén a szerelmi háromszög résztvevőit. A drámai pillanatok olykor valóban szívbe markolóak sőt, átlényegül az ember és akarva akaratlanul Diana helyzetébe képzelheti magát. Sokkal emberibb, sokkal érzelmesebb és sokkal szerethetőbb, ami pedig Elizabeth Debicki-t illeti, aki ezen évadban Diana karakterét alakította, kivételes tehetséggel mutatja be azt az érzelmi hullámvasutat, amelyen a hercegnő végig ment. Kiváló képességeivel teljesen átadja nekünk mindazt, ami akkor gyötörte Diana-t. Kimagaslóan az évad legfőbb szereplője volt. Ezzel szemben Dominic West a középkorú Károly hercegként ugyan nem alkotott akkora sikert – főképp külsőleg –, de megformálása és arcjátéka azért eléggé hasonlított Károlyra. Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett, hogy egyfajta negatív színben tünteti fel a sorozat a herceget. Megismerhetjük az ő oldalát is azokban az időkben, amikor már egyáltalán nem fontos neki házassága, sokkal inkább Kamilla. Bűnbánat nélkül nyilatkozik és keményen bánik feleségével.

A korosodó királynő meginogni látszik

A világ felgyorsulásával már más idők járnak, ebbe pedig a királynőnek is bele kell szoknia, ahogy abba is, hogy az emberek sem olyanok, mint régen. Más módon próbálnak érvényesülni, illetve adott esetben előtérbe kerülnek a régmúlt sebei, amivel számot kell vetni. Fülöpöt leginkább a tudomány érdekli, a felmenői, a fogathajtás, más társasága akad, miközben a királynő próbál többfelé megfelelni, megőrizni a stabilitást, illetve a széthulló családját is össze akarja fogni. Imelda Staunton a korosodó királyné karakterébe bújik, s bár alakítása jó, a nézőben talán hiányérzet is kialakulhat. Ez amiatt lehetséges, mert Erzsébet inkább háttérbe szorult az ötödik évadban. Az idősödő Fülöp próbál hobbijainak élni, igyekszik a haladást felvenni, de érezhető, hogy az első évadhoz képest egy békés, lenyugodott herceg néz vissza ránk, akit Jonathan Pryce formált meg.

A modernséggel a sajtó is egyre rámenősebb lett

Nem mehetünk el amellett, hogy a televíziózás megújulásával a sajtó emberei is sokkal inkább tiszteletlenebbek lettek. Míg a királynő próbált haladni a korral, az újságírók folyton-folyvást megrohamozták a királyi családtagokat. Vakuk kattantak és valószínűleg a lehallgatások is mindennaposak voltak. Egymással versenyeztek az újságok, ki kaszálhatja a legtöbbet a hercegek, hercegnők egy-egy nyilatkozataival vagy épp botrányaik megírásával. Diana és Károly fiai is megtapasztalhatták mindezt, hiszen minden lépésükkel foglalkozott a sajtó, főleg Vilmos (Senan West)  Eton Kollégiumába való beiratkozásakor. Drámai volt mindazt látni, mindannak az interjúnak az előkészületét és levetítését, amelyet a BBC, 1995-ben készített a hercegnővel. Elgondolkodtató, hogy az újságírók mire képesek, illetve az, amelyeket Diana akkor, abban az egy órában elmondott az életéről, a sérelmeiről.

Megosztó lett az ötödik évad a világon

A királyi családtagoknak ugyan már korábban is megosztó volt a sorozat – bár most is az lehet -, főképp a hercegeknek, hiszen édesanyjuk drámai mindennapjai is teret kaptak. A rajongók azonban imádták a királynő életéről szóló dráma, ám az ötödik évadról különféle nyilatkozatok láttak napvilágot. A New York Times elhalványulónak ítéli meg Staunton alakítását, illetve arról számolt be, hogy elfáradt a sorozat. A The Guardian már keményebben fogalmazott: ideje, hogy ennek a keserű, unalmas műsornak végleg vége legyen. A The Times már kedvesebb hangvételben írt a The Crown-ról. Történelmileg érdekes, a show pedig fantasztikusabbnak tűnik, főleg a karakterek változásai miatt.

A sorozat ötödik évada picit gyengébb lett, viszont azt sem felejthetjük el, hogy II. Erzsébet mindig negatívan beszélt erről az évtizedről, amikor válások és tragédiák, a monarchia megszűnésének veszélye árnyékolta az életét. A hatodik, egyúttal a befejező szezon is készülőben van, amely a 90-es évek végétől indul majd.

Hozzászólások