Filmek Média

Bőség zavara: Stephen King melléfogásai

By

A horror koronázatlan királya, Stephen King nem csak a leghátborzongatóbb könyveiről híres, hanem arról is, hogy kevés rendező tud megfelelőlen hozzányúlni műveihez. Persze kötelező megemlíteni a Remény rabjai-t, a Halálsoron-t, az Állj mellém melyek a kivételeket alkotják. De mi van a többi filmmel?

Hiszen 238 nyilvántartott írói kredittel rendelkezik filmes produkciók terén, ahhoz képest, hogy 56 regénye és számtalan novellája van, nem is akármilyen teljesítmény.
Összetett folyamatok vannak a jelenség mögött, mert a 238 leginkább novellák feldolgozásai, de az igazi indoka az maga az író, aki miatt megoszlanak a vélemények az adaptációiról.

Leghíresebb ilyen megnyilvánulása, hogy Stanly Kubrick-ot egyszerűen ki nem állhatja, pedig ő rendezte a Ragyogást, mely filmtörténeti szempontból egy meghatározó darab, persze attól nem tekinthetünk el, hogy eltávolodott eléggé az eredeti történettől. A probléma csak az volt, hogy a rendező egyszerűen nem hitt a kísértetekben, számára az tűnt a legkézenfekvőbbnek, ha Jack Torrance-t (Jack Nicholson) már az első pillanattól kezdve őrültnek, szadistának és beszámíthatatlannak kezeli, meg lett fosztva attól a belső vívódástól, ami a könyv elejéig lezajlott benne. King neheztelt rá azért, hogy megváltoztatta a cselekményt, hiszen Jack Torrance a kezdetekben még jószívű családapa, néhány sötét folttal a múltjában. Egy később készített riportban ez volt a véleménye a filmről:
A Ragyogás, olyan mint egy pofás Cadillac, csak épp motor nélkül.”
Ami sokaknak viszont érthetetlen, hogy a Ragyogás négy és fél órás tévé minisorozata az író egyik legkedveltebb alkotása, könyvhű maradt, azonban már a hossza is elviselhetetlennek tűnik, pláne, ha tényleg minden szó szerint úgy van, mint a könyvében.
Egyetlen esetben “bocsájtotta” meg azt, hogy megváltoztatták egy történetét, a Köd című filmnél. Ha eltekintünk az alacsony költségvetésből áradó lehetőségektől – mert valljuk be, az a film ronda volt korához képest – mégis számtalan rajongót elgondolkodtatott a vége. Ezzel a szerző is egyetértett, hogy jót tett annak a filmnek, sőt, később azt nyilatkozta, hogy amikor írta a történetet, fel sem merült benne, egy ilyen lezárás, de utólag már bánja is, hogy kihagyta.

Persze nem mindig a rendező a ludas, a mesternek is kijutott egy szelet a filmiparból, amikor a Maximális túlhajtás rendezési jogát Dino De Laurentiis producer megadta neki. Hogy mi lett a végeredménye?
Legendák keringenek arról, hogy Kinget mennyire nem érdekelte az egész, egyrészt folyamatos alkohol és drogproblémáival abban az időben élte az aranykorát, illetve megsértődött a producerre, mert Bruce Springsteent szerette volna főszereplőnek, de Laurentiis nem ismerte. Így lett Emilio Estevez, és ezután szemmel látható, mennyi lelkesedéssel készült el, az amúgy is szörnyű film, hatalmas üresjáratokkal és hosszas sikolyokkal, míg az életre kelt kamionok valakit elütnek benne. Nem mellékesen az író nagy zenerajongó, éppen ezért az AC/DC szolgálja az aláfestő zenét, amit eleinte a banda még büszkén jelzett is új albumukon, majd szép lassan, ahogy a film is elbukott, ők is elhagyták ezt.
Sajnos első műve, a Carrie is megszenvedte a poklok-poklát, hiszen az amúgy kultuszfilmként emlegetett  régebbi verziót 2013-ban feldolgozták…kevesebb sikerrel.
Akadnak kivételes esetek, amikor már az alapmű is valami bődületes marhaság, pláne, ha filmet készítenek belőle. 1995-ben készült el a Mángorló, amely egy hajtogatógépről szól, ami valamiért rászokott az emberhúsra. Íme, a fenevad:


Fontos még megemlítenünk a Kukoricakör gyermekeit, mely a legértékelhetetlenebb filmjei közé tartozik. Az első rész még talán tűrhető, mert kinek ne tetszene, ha kisgyerekek áldozatokat hoznak a kukoricás kellős közepén? De ebből 10 részt csináltak még!
És ha már “sorozatos” mellényúlás, Mick Garris 6 alkalommal gondolta tévesen, hogy képes King adoptációt nagy-vászonra vinni.
George A . Romero is megpróbálta a “lehetetlent”, hiszen ő rendezte a Halálos árnyékot, ahol nem is a rendezővel volt a gond, hanem a főszereplő, Timothy Hutton-al, egyszerűen kevés volt ahhoz a filmhez. főleg, hogy kettős szerepet játszott, egy béna írót és egy laza sorozatgyilkost, aki megpróbál a valódi énjének az életére törni.

A sok rossz után azonban úgy néz ki, hogy kezd felderengeni a jó adoptációk hajnala is, hiszen a nemrég kijött Setét torony is már egyfajta változást hozott. A rendező, Nikolaj Arcel, hatalmas erőt fektetett abba, hogy másfél órába belesűrítse a karakterek felépítését és később kitudja bővíteni sorozattá a történetét. De ha ez annyira nem is fogott meg, bátran merem kijelenteni, hogy az új AZ film, közel a legjobb feldolgozásnak tűnik eddig, és a rendező már ki is jelentette, hogy egy másik nagy kedvencét, a Kedvencek temetőjét is szívesen vászonra vinné, ha megkapná a szerző engedélyét.

Forrás:

Stephen King Books: As A Fan Of Stephen King, This Video Is A Must See


https://sgtr.wordpress.com/tag/the-shining/
https://trashcinemacollective.com/category/the-primal-roots-rotten-reviews/roots-written-reviews/maximum-overdrive-1986/
http://rated.hu/a-setet-torony-trailer/

Comments

comments

You may also like

Change Language To: Hungarian

%d blogger ezt szereti: