A Skyrim világa
A SKYRIM az „Elder Scrolls” játéksorozat legújabb része. Egy 2011-ben kiadott akció RPG-játék, aminek még ma is erős támogatottsága van. 2016-ban a Bethesda Game Studios úgy döntött, hogy újra kiadja a játék grafikailag felújított változatát, hogy ismét belemerüljünk Tamriel lenyűgöző világába. A játék ezelőtt sem szűkölködött már látványos képekben, például ha a játékos az égre tekintett, de ebbe az új köntösbe bújtatva, és az új generációs konzolok erejével mindenképpen jobb a játékélmény.
A játék elején egy érdekes történet közepébe csöppenünk, amit a lefejezésünkkel akarnak rövidre zárni. Ám ekkor megjelenik egy enonokkal ezelőtt kihalt faj példánya, egy sárkány, ami eltereli rólunk a figyelmet, és mi sikeresen megszökünk egy barátunk segítségével. Innentől azonban a játék elengedi a kezünket, és a saját, csendes-hős utunkat járjuk.
Skyrim hatalmas földjén van is mit tenni. Hiába a hatalmas térkép, a játék készítői minden egyes sarkában elrejtettek egy felfedezni való barlangot, egy lerohanható várat, vagy egy kisgyereket, akinek vissza kell hozni az apja álltal rá hagyott kését, amit véletlenül elejtett amikor a katakombák mélyén játszott az élőhalottakkal. Skyrimban mindenkinek és mindennek van neve, és története, ezáltal a játék élővé, és változatossá válik. Mindig lesz valamit csinálni, mindig lesz egy elvégzendő feladat, legyen az virágszedés, vagy sárkányölés. Rengeteg csoportnak lehetünk tagjai, egyik leghíresebb (irónikus módon) a „Dark Brotherhood” bérgyilkosok titkos szervezete. Ezek a küldetések is mind egyedülállóak, és tovább színesítik a játékélményt.
A két legfontosabb dolog a játékban a fő küldetés, ami a sárkányok legyőzése, és egy nem annyira elhanyagolható mellékküldetés, a területen dúló civilháború megnyerése. Az előbbi kifejezetten nekünk való, mivel mi vagyunk a „Dragonborn”, azaz Sárkányszülött, és a sárkányok levadászása a vérünkben van. Képességünk, hogy a sárkányok lelkét elszívva, magunkat erősítsük, ami a játékban mindenféle plusz képességeket jelent, amiket sárkány nyelven „Thum”- nak, angolul „Shout”-nak magyarul pedig simán kiáltásnak fordíthatunk. A civilháborút természetesen az a fél nyeri meg, akihez mi, a legendás hős hozzáadja erejét.
Amit külön érdemes kiemelni, az az, hogy amíg más játékok, mint mondjuk a Fable, vagy az Fallout „karmával” vagy „beállítottsággal” jutalmaz, és meghatározza mennyire vagyunk gonoszak vagy jók, addig ebben a játékban csupán a magunk erkölcsi határainak felelünk.
A Skyrim világa tehát iszonyú mély. Ha egy történet különösen tetszik, mélyen beleáshatjuk magunkat, mert sok olvasható könyv van a játékban, és az NPC-k is előszeretettel mesélnek nekünk egy-egy helyről, vagy eseményről. Ha tehát egy új városba érkezünk, mindent megtudhatunk róla, ha végigkérdezzük a lakosokat.
Persze nem csak fantasy történelemóra a játék, fejlődni, szintetlépni, és új képességeket szerezni ugyanúgy kell benne, mint minden más rendes RPG játékban. Itt jön be a játék egyik gyengébb pontja. Ez a folyamat nagyon lassú, és macerás. Ha valamit sokat használ az ember, az a dolog fog fejlődni, például az egykezes fegyver, vagy a nehéz páncél használata. Azonban ha szeretnénk fejlettebb fémekkel kovácskodni, akkor az ezekkel nehezen kiharcolt pontokat, a kovácsolás fejlesztésére kell elpazarolni.
Gyenge pontja a játéknak még a repetatív beszélgetések az NPC-kkel. Velük beszélgetni egy érzelmi hullámvasút. Először érdekes, majd unalmassá válik, majd nevetségessé, majd végül vagy ignoráljuk, vagy megöljük őket.
De szerencsére a Skyrimban minden bajra van orvosság. Ha erről a játékról beszélünk, nem feledkezhetünk meg a közösségről, ami a mai napig aktívan támogatja, és fejleszti a játékot mindenféle moddal. A Nexus mods és a Steam workshop modjainak tárházával nem csak az idegesítő NPC-ket és az unalmas fejlődést lehet megjavítani, hanem millió egy más dolgot is lehet csinálni. Például az egyik mod lehetővé teszi, hogy Thomas a kis gőzmozdony ellen harcoljunk. Vagy my little pony fejfedőkkel rohanjunk a csatába. Ezen kívül természetesen szebb grafika, új küldetések, fegyverek, varázslatok, és követők válhatnak a játékunk részévé, és mindez csupán pár kattintásra van. Ma csak a Nexus mods több mint 15000 modot számlál, és ez a szám minden nap nő. Ezek a modok teljesen ingyenesek, egyszerűen installálhatóak, és követhetőek bármilyen felhasználó számára. Azonban ezzel is vigyázni kell, nem szabad túl sokat letölteni, mert gondokat okozhat a játékban, főleg egy gyengébb teljesítményű számítógépnél.
A Skyrim amennyire nagy, olyan mély játék is. Nem szűkölködik akcióban, döntéshozatalokban, és izgalmas karakterekben sem. Az ezer-egy kisebb nagyobb történettelel meghintett hatalmas világ minden zugában új kalandokra lelhetünk. Ha valaki csak egy kicsit is szereti az akcióRPG játékokat, akkor ezt mindenképpen csak ajánlani tudjuk.