Boszorkányság és feminizmus | Bűvölet – Az örökség (2020)

Remaket kapott a kilencvenes évek egyik legikonikusabb boszorkányfilmje, a Bűvölet. A rossz hír csak az, hogy aki az eredetihez hasonló sötét hangvételű, goth divattal bolondított filmre számít, az sajnos csalódni fog.

A történet ezúttal is tizenéves lányokról szól. Miután Hannah (Cailee Spaeny) anyjának kapcsolata komolyra fordul, új városba költöznek a férfihoz és annak három fiához. A lánynak nehezen megy a beilleszkedés, már a korábbi iskolájában is különcnek számított. Hamarosan viszont három új barátnőre tesz szert, hiszen kiderül, hogy van valami, ami összeköti őket: a varázserő. A három lány már eddig is gyakorolta a boszorkányságot, de idáig hiányzott a negyedik tag, akivel teljessé válhatna a kör és akinek a segítségével sokkal erősebb varázslatokat is végre tudnának hajtani. Csak az a kérdés, hogy tudják-e hol a határ.

A legszembeötlőbb, hogy az eredeti 1996-os filmhez képest a boszorkányság és varázslat erősen háttérbe szorul.

Bűvölet – Az örökség sokkal szívesebben foglalkozik bullying, feminizmus és LGBTQ kérdésekkel, ami önmagában egy remek dolog, ám a kivitelezése árt a filmnek. Először is az érintett témákat igencsak felszínesen kezelik. Túl sok mindent akartak belepakolni, így viszont nem jutott elegendő idő ezeknek a kidolgozására, ráadásul teljesen elvész a film fő fókusza. Elvégre a Bűvöletnek elsősorban a boszorkányságról kellene szólnia. Csalódást keltő, hogy a legtöbb varázslással kapcsolatos dolog az első harmadra koncentrálódik, azon belül is leginkább egy gyors, pörgős montázsra, ahol a lányok az erejüket próbálgatják. A film talán egyik legélvezetesebb jelenete, amikor megkísérlik megállítani az időt egy őszi színekben pompázó erdő közepén. Kár, hogy nem kaptunk több ehhez hasonlót.

Ami itt a montázs kapcsán érdekes lehet, az a fürdőszobás jelenet. A filmben alig pár másodpercre tűnik fel amint Hannah alámerül egy virágokkal díszített fürdővízbe, amit a mágikus újjászületéseként értelmezhetünk. A montázsnak köszönhető kontextus hiánya miatt ezt nehéz megállapítani, hiszen nem is esik róla szó. Ehhez képest az előzetesben feltűnően sok időt szántak erre a jelenetre, a ceremónia látszólag nagy jelentőséggel bír. És itt elérkezünk a következő problémához: az előzetes egy teljesen más narratívát állít fel. Olyan, mintha eredetileg egy másik történetet szerettek volna elmondani, de az utolsó pillanatban meggondolták magukat. Rengeteg az eltérés, ráadásul az a történetszál, ami összekapcsolja a 2020-as remaket az eredeti Bűvülethez, szinte teljesen ki lett hagyva. Bizonyára jobb lenne a film megítélése, ha teljesen önálló alkotásként akarna helytállni, mert így viszont elkerülhetetlen az összehasonlítás, és ez nem válik Az örökség javára.

Bántam, hogy a többi lányról szinte semmit sem tudunk meg, azon kívül, hogy már régebb óta gyakorolják a varázslást.

Zavaró a háttértörténet hiánya, egyedül Lourdes-ről derül ki, hogy transznemű (akit egyébként a szintén transznemű Zoey Luna játszik) de ez is csak egy félmondatban kerül megemlítésre. Sokkal erősebb lett volna a film, ha időt szántunk volna arra, hogy megismerjük a főhőseinket, ahelyett, hogy olyan felesleges mellékvágányokra pazarolnánk az időt, ahol kiderül az egyik jelentéktelen mellékszereplőről, hogy alvajáró. Több ehhez hasonló céltalan részlettel is találkozhatunk, amiknek sajnos egy része teljesen elvarratlan marad a végén. Talán az alvajárást is csak azért hagyták benne, hogy legalább egy minimálisan ijesztő, jump scare jellegű jelenettel bírjon a film, ha már fantasy, horror kategóriába sorolja magát. Egyáltalán nem félelmetes, kifejezetten könnyed Halloweeni filmnek hat, és még a csúcspontot képező harcban sem történik semmi rémisztő vagy váratlan, sőt, kifejezetten lapos.

De beszéljünk egy kicsit a pozitívumokról. A divat itt is feltűnően nagy hangsúlyt kapott, és bár nem fog mindenki egyetérteni velem, de nem bántam a lányok szereléseit. Igaz, a goth és underground vonal egyáltalán nem fedezhető fel, helyette egy sokkal divatosabb, modernebb stílust kapunk. Tökéletesen hozzák az aktuális divatot, a ruhák pont olyanok, mint amiket egy Bershka vagy Tally Weijl üzletben találhatunk. A zenék is érdekesek voltak, bár kissé szokatlannak hatott néhány választás. Az viszont mindenképpen kellemes meglepetés volt, hogy még a kaméleon külsejű rapper hercegnő, Princess Nokia száma is felbukkant.

Az az igazság, hogy eredetileg nagyon izgatott voltam, mikor megtudtam, hogy új Bűvölet film készül. Még az előzetes alapján is bizakodó voltam, nem ijesztett meg, hogy modernebb és színesebb irányt vesz a film. De bármennyire is próbáltam megszeretni, túl sok benne a zavaró hiba és ellentmondás. A Bűvölet – Az örökséget a gimnazista fiatalok fogják a legjobban élvezni, akiknek fontos az LGBTQ+ reprezentálás és szeretik a mai trendeket.

Hozzászólások